Derde rijstrook E314 Heusden-Zolder

Regio
Gemeente
Weg
Datum 2019

UPDATE:
Vanaf maandag 11 februari 2019 wordt de begroeiing van de middenberm gedurende enkele nachten verwijderd ter hoogte van de projectzone. 
Van 20u tot 6u wordt de snelle rijstrook richting Nederland ingenomen door een mobiele werf. Het verkeer moet er dan plaatselijk over één rijstrook.

Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat een derde rijstrook aanleggen op de E314 ter hoogte van Heusden-Zolder. Over een afstand van 3,5 km wordt de middenberm benut om in beide de richtingen een extra rijstrook te voorzien. Dit vanaf de brug over het Albertkanaal tot net voorbij de op- en afritten 27 ‘Circuit Zolder’. Meteen wordt de volledige rijweg er over de volledige breedte grondig vernieuwd. 

Na de aanleg van de extra rijstroken op de E313 tussen Lummen en Beringen, is dit de volgende stap in het verhogen van de wegcapaciteit in het verlengde van het Klaverblad in Lummen. Dit moet de doorstroming er aanzienlijk verbeteren. 

Permanente derde rijstrook

Er wordt gebruik gemaakt van de zeer brede middenberm om het wegprofiel te verbreden. Zo is er ruimte voor een permanente derde rijstrook met pechstrook en plaatselijke pechhavens, zonder uit te breiden naar de buitenkanten van de autosnelweg.

De bestaande rijweg wordt ook meteen over de volledige breedte grondig vernieuwd, tot en met de funderingen toe. Het wegdek van de drie rijstroken wordt uiteindelijk in asfalt heraangelegd. 

Vlaanderen investeert €13,5 miljoen om het verkeer in Limburg vlotter en veiliger te maken. De meeropbrengsten van de kilometerheffing voor vrachtwagens vloeit zo terug naar naar de weggebruikers.

Start in voorjaar 2019

Tijdens het voorjaar van 2019 zal in een eerste fase de autosnelweg in de richting van Lummen worden vernieuwd. Die werken zullen naar verwachting zo’n twee maanden in beslag nemen. Het verkeer zal dan tijdelijk over twee versmalde rijstroken in beide richtingen moeten rijden, op de andere zijde van de autosnelweg. 

De voorbereidende rooiwerken en verkennende boringen en peilingen gebeuren nog in de loop van januari en februari 2019. Vermoedelijk kan de eerste fase van de infrastructuurwerken begin maart 2019 aanvatten. 

Op de vorderingen aan de kanaalbrug wordt alleszins niet gewacht om te starten met de eerste fase.

 

Meer info over de fasering en de minderhinder-maatregelen volgt.