Herinrichting doortocht N34 Ringlaan in Wenduine

Regio
Gemeente
Weg
Datum start: 20 november 2017 - einde is voorzien tegen mei 2020

Vanaf 20 november 2017 start het Agentschap Wegen en Verkeer met de heraanleg van de N34 in Wenduine tussen Drift en het kruispunt met de De Smet De Naeyerlaan en de Manitobahelling. Momenteel zijn er reeds voorbereidende nutswerken aan de gang. De hoofdwerken zullen uitgevoerd worden in 900 kalenderdagen.

Zowel onder als boven de grond zal de weg een grondige vernieuwing ondergaan. Ondergronds leggen we een gescheiden rioleringsstelsel aan, waardoor het vuilwater en regenwater afzonderlijk zullen afgevoerd worden. Bovengronds krijgt de weg een eigentijdse indeling, rekening houdend met de verwachtingen van de bewoners en de noden van alle weggebruikers.

Veiligheid en comfort

Ter hoogte van het kruispunt met de Manitobahelling komt een rotonde. Deze heeft als doel de snelheid van het verkeer dat Wenduine binnenrijdt te verlagen. De rotonde zal als het ware een poort tot Wenduine vormen.

Verschillende ingrepen zullen de veiligheid gevoelig verhogen. Momenteel zijn er langs de Ringlaan heel wat parkeerplaatsen waar schuinparkeren geldt, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Deze plaatsen worden vervangen door langsparkeerstroken aan beide zijden van de weg. Voor fietsers zijn er in het nieuwe ontwerp dan weer fietspaden voorzien die gescheiden zijn van de rijweg door veiligheidsstroken en opvallen door hun rode kleur. Bovendien liggen de fietspaden iets hoger dan de weg. Aan beide zijden van de weg legt men ook volwaardige voetpaden aan over het volledige traject.

Momenteel is het voor voetgangers en fietsers enkel mogelijk om de N34 te dwarsen op de kruispunten en ter hoogte van onbeveiligde doorsteken. In het nieuwe ontwerp komt hier verandering in. Over het ganse traject zullen een aantal oversteekplaatsen worden voorzien. Bovendien zal het voor de zachte weggebruiker een stuk veiliger en makkelijker worden om over te steken ter hoogte van de Leopold II-laan en de tramsporen. Er worden, ifv de zwakke weggebruiker, tussenliggende opstelzones aangelegd zodat de oversteeklengte ingekort kan worden.

De rijweg zelf zal iets smaller zijn dan de huidige. Momenteel is er dankzij arcering in elke rijrichting 1 rijstrook voorzien, ook in het nieuwe ontwerp is er 1 rijstrook per rijrichting. De groene middenberm, die momenteel bestaat uit gras en bomen, zal mee heraangelegd worden. In de middenberm zullen meerstammige bomen en bosgoed aangeplant worden.

Fasering

De heraanleg zal worden uitgevoerd in verschillende werfzones. Op deze manier kan AWV de bereikbaarheid van Wenduine en de N34  zo maximaal mogelijk houden. De verdeling is als volgt:

Werfzone 1: van Manitobahelling tot net vóór kruispunt Brugsesteenweg-Kerkstraat

Werfzone 2: kruispunt Brugsesteenweg-Kerkstraat

Werfzone 3: van kruispunt Brugsesteenweg-Kerkstraat tot Wancourstraat

Werfzone 4: van kruispunt Leopold II-laan tot Drift

Bereikbaarheid en omleidingen

Gemeentelijk basisschool ‘t Klavertje blijft steeds bereikbaar.

Tijdens de werken geldt een omleiding voor het doorgaande verkeer. Voor het lokale verkeer zal plaatselijk een omleiding worden voorzien. Dit bekijkt men verder tijdens de voorbereidingen van de werf.

(Zwaar) doorgaand verkeer vanuit Blankenberge volgt een omleiding via de Blankenbergsesteenweg en de Expressweg om vervolgens de afrit N9 te nemen op de kluifrotonde. Vervolgens rijdt men verder richting de rotonde Strooien Haan. Daar kan het lokale verkeer met bestemming Wenduine verder via de N307. Het doorgaand verkeer rijdt verder tot de Blauwe Sluis (Bredene) en de N358 richting Oostende. Vervolgens kan het verkeer richting Bredene-De Haan de N34 op, het verkeer richting Oostende de R31.

(Zwaar) doorgaand verkeer vanuit Oostende volgt de omgekeerde route via de Blauwe Sluis, de rotonde Strooienhaan, de N9, de Expressweg en de Blankenbergsesteenweg.

Timing

De nog aan te stellen aannemer krijgt 900 kalenderdagen om de werken volledig uit te voeren. Dit komt neer op ongeveer 2,5 jaar werk voor de vier werfzones. De start van de werken is nog niet exact bepaald, maar er wordt gemikt op het najaar van 2017.

In aanloop naar de werken zullen AWV en de gemeente De Haan een infomarkt organiseren. Op deze infomarkt krijgen bewoners zeer concrete informatie omtrent de werken en plannen. De aankondiging zal via verschillende kanalen gebeuren.

Wie tijdens de uitvoering van de werken graag een nieuwsbrief ontvangt met informatie hoe de werken verlopen, kan zich inschrijven op de digitale nieuwsbrief door op de enveloppe in de rechterzijkolom te klikken bovenaan deze pagina.